KOMUNIKAT 7/2022
KOMUNIKAT nr 7 z dnia 3 listopada 2022 r.
Oddział Wrocławski SHS oraz IHS UWr. zapraszają na kolejne spotkanie naukowe w czwartek
17 listopada 2022 o godź. 17:00. (IHS UWr., ul. Szewska 36, sala 309).
Wykład: O skrzydłach i karacenach. Przyczynek do ikonografii sarmackiej wygłosi dr hab. Jacek Kowalski prof. UAM (IHS UAM).
W dniu 21 października 2022 decyzją Walnego Zebrania Delegatów Oddziałów powołano nowe władze Stowarzyszenia Historyków Sztuki:
Prezes - prof. UKSW dr hab. Anna S. Czyż (Oddział Warszawski)
Zastępca prezesa - prof. dr hab. Ryszard Kasperowicz (Oddz. Lubelski)
Zastępca prezesa - prof. dr hab. Marek Walczak (Oddz. Krakowski)
Sekretarz Generalny - dr Daria Rutkowska-Siuda (Oddz. Łódzki)
Skarbnik – dr Katarzyna Nowakowska-Sito (Oddział Warszawski)
Członkowie Prezydium - prof. dr hab. Piotr Juszkiewicz (Oddz. Poznański), prof. UMK dr hab. Piotr Birecki (Oddz. Toruński).
Przewodniczącym Sądu Koleżeńskiego został prof. Zbigniew Bania (O. Warszawski), a jego członkami: dr Olga Tuszyńska-Szczepaniak (O. Łódzki), prof. Dr hab. Jarosław Jarzewicz (O. Poznański), dr Alicja Saar-Kozłowska (O. Toruński) oraz mgr Agnieszka Szkopek (O. Wrocławski).
Gratulacje!
Walne Zebranie Delegatów Oddziałów podjęło decyzję o podniesieniu wysokości składek członkowskich – miesięczna składka wynosić będzie 10 PLN, Fundusz Pomocy Koleżeńskiej (składnik dobrowolny)
5 PLN. Składka ulgowa to połowa wysokości pełnej składki.
Tegoroczna ogólnopolska sesja Stowarzyszenia Historyków Sztuki O współpracy konserwatorów
i historyków sztuki odbędzie się w Krakowie w dniach 24-25 listopada.
PROGRAM
OGÓLNOPOLSKIEJ LXX SESJI STOWARZYSZENIA HISTORYKÓW SZTUKI
„O WSPÓŁPRACY KONSERWATORÓW I HISTORYKÓW SZTUKI”
Sesja organizowana jest we współpracy Krakowskiego Oddziału SHS
i Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych.
Sala Obrad znajduje się w Gmachu Głównym ASP przy pl. Matejki.
DZIEŃ 1
9:30 – 9:45
Grażyna Korpal
Interdyscyplinarność sztuki konserwacji w aspekcie doktryn i praktyki konserwatorskiej.
9:45 – 10:00
Łukasz Młynarski
Pozycja prawna historyka ztuki w trakcie procesu dokumentacji, konserwacji i zarządzania zabytkami.
10:00 – 10:15
Iwona Szmelter
Jak daleko do optimum? Holistyczna i interdyscyplinarna współpraca w ochronie dziedzictwa kulturowego.
10:15 – 10:30
Andrzej Siwek
Dyskurs o wartości – między historią sztuki a ochroną zabytków.
10:30 – 10:45
Joanna Sobczyk
A co z fizykami? Multiwersum w MNK. O współpracy z konserwatorami i historykami sztuki.
10:45 – 11:00
Paweł Dettloff
O pożytkach badań – z warsztatu współpracy historyków sztuki i konserwatorów.
11:00 – 11:15
Karolina Zalewska
Spektrum współpracy konserwatorów i historyków sztuki.
11:15 – 11:45 PRZERWA
11:45 – 12:00
Małgorzata Nowalińska
Interdyscyplinarne badania wizerunków Matki Boskiej z Dzieciątkiem prowadzone na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
12:00 – 12:15
Iwona Liżewska
Palimpsest – nawarstwienia w zabytku i rozwiązania konserwatorskie.
12:15 - 12:30
Ewa Orlińska-Mianowska, Monika Janisz
Współpraca Kolekcji Tkanin Muzeum Narodowego w Warszawie w procesie kształcenia studentów Katedry Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych oraz Katedry Mody w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
12:30 – 12:45
Oskar Hanusek
Problematyka konserwacji sztuki współczesnej w kontekście dydaktyki na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP im. Jana Matejki w Krakowie.
12:45 – 13:00
Kinga Olesiejuk
Współpraca historyków sztuki i konserwatorów w procesie akwizycji dzieł współczesnych.
13:00 – 13:15
Agata Małodobry
XX + XXI. Rzeźba: wystawa jako pole dialogu kuratorsko-konserwatorskiego. Dylematy, odkrycia, inspiracje.
13:15 – 13:30
Szymon Tracz
Beskidzkie Muzeum Rozproszone Diecezji Bielsko-Żywieckiej – konserwacja i nadanie nowych funkcji drewnianej architekturze sakralnek Podbeskidzia.
13:30 – 13:45
Dorota Gutkowska
Przepastne magazyny Kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie widziane oczami historyka sztuki i konserwatora. O współpracy specjalistów wielu dziedzin.
13:45 DYSKUSJA
15:30 BAZYLIKA MARIACKA
POKAZ OŁTARZA MARIACKIEGO PO OSTATNIEJ KONSERWACJI
17:00 – 17:15
Anna Ozaist-Przybyła
Rola historyka sztuki w przygotowaniu dokumentacji konserwatorskiej na podstawie doświadczeń Fundacji Ochrony Mebli Zabytkowych oraz Dziedzictwa Kultury w Polsce D. O. M. przy konserwacji mebli stanisławowskich z Łazienek Królewskich w Warszawie.
17:15 - 17:30
Małgorzata Godek
Kwerenda ikonograficzna a rekonstrukcja malowideł ściennych na przykładzie wedut w dawnym Pałacu Biskupim w Tarnowie.
17:30 – 17:45
Marta Zaborowska
Kwerenda archiwalna a zakres restauracji rzeźby kompozytowej „Fantaisie impromptu F. Chopina. Tancerka” autorstwa Danuty Kwapiszewskiej.
17:45 - 18:00
Katarzyna Górecka
Konserwatorzy i historycy sztuki na rusztowaniu – rekonstrukcja pierwotnego programu ikonograficznego późnobarokowych fresków kaplicy bł. Władysława z Gielniowa przy kościele św. Anny w Warszawie.
18:00 DYSKUSJA
SPOTKANIE KOLEŻEŃSKIE
WRĘCZENIE NAGRÓD W KONKURSACH
DZIEŃ 2
9:00 – 9:15
Cezary Wąs
Budynek „Solpolu” przy ul. Świdnickiej we Wrocławiu.
9:15 - 9:30
Piotr Fiuk
Archeologia, konserwacja zabytków, historia sztuki i architektura – naukowe badania dla odbudowy szczecińskiego Podzamcza i rekonstrukcji fasad kamienic staromiejskich..
9:30 - 9:45
Małgorzata Gwiazdowska
Conservatio est aeterna creatio. Uczastnicy i konflikty w procesie konserwacji na przykładzie renowacji gmachu dawnej Rejencji w Szczecinie.
9:45 - 10:00
Wiktoria Kałwak
Najnowsze ustalenia dotyczące przekształceń kościoła p. wezw. Wniebowzięcia NMP w Wojnowie.
10:00 – 10:15
Olga Tuszyńska- Szczepaniak
Wpływ bezpośredniego dostępu do obiektu w trakcie restauracji zabytku na analizę architektury i rzeźby architektonicznej na przykładzie Bazyliki Katedralnej p.wezw. Narodzenia NMP w Sandomierzu.
10:15 – 10:30
Alicja Saar-Kozłowska
Zmiany w treści zabytku powstałe w procesie konserwacji na początku XX wieku na przykładzie pomnika grobowego Anny Wazówny.
10:30 – 10:45
Wiktor Bennebesel
Późnogotycka rzeźba na ziemi chełmińskiej – najnowsze prace konserwatorskie a problem oryginalności i integralności zabytku.
10:45 – 11:00
Danuta Szewczyk-Prokurat
O szczęśliwym powiększaniu się zasobu polskich nowożytnych klejnotów. Wymierne efekty współpracy historyka sztuki i konserwatora.
11:00 - 11:15
Zuzanna Sarnecka, Mirosław Wachowiak, Chiara Mazzocchi, Ewa Katarzyna Świetlicka, Joanna Szulc, Hanifah Darmawanti
Cena niewypału: Problemy techniczne we włoskich obiektach ze szkliwionej terakoty w kolekcjach polskich.
11:15 DYSKUSJA
PRZERWA
12:00 -12:15
Marta Skowrońska
Polichromia ścienna w formie kotary z kościoła św. Jakuba w Toruniu – kilka słów o barokowym recyklingu.
12:15 - 12:30
Mirosław Wachowiak
Badania technologiczne obrazów – ważne narzędzie wspomagające warsztat historyka sztuki.
12:30 - 12:45
Martyna Łukasiewicz, Katarzyna Męczyńska, Katarzyna Novljaković, Justyna Łuczyńska-Bystrowska
Dwie kolekcje dworskich portretów francuskich z Muzeum Narodowego w Poznaniu i Muzeum Narodowegow Krakowie.
12:45 - 13:00
Elżbieta Zygier
Poszukiwanie kodu artysty na przykładzie zrealizowanego w Muzeum Narodowym w Krakowie interdyscyplinarnego projektu dotyczącego badania twórczości Maksymiliana Gierymskiego.
13:00 – 13:15
Anna Forczek – Sajdak
O potrzebie interdyscyplinarnych badań i współpracy na przykładzie konserwacji kościoła pw. św. Mikołaja w Skrzydlnej.
13:15 – 13:30
Jerzy Żmudziński
Inauguracja programu badawczego „Dolabella”, czyli o konieczności współpracy konserwatorów dzieł sztuki i historyków sztuki w badaniach nad dawnym malarstwem.
13:30 – 13:45
Janina Wilkosz, Anna Bogusz, Katarzyna Król-Goździk
Lelewel. Rytownik polski. O kulisach ekspozycji i monografii.
13:45 – 14:00
Agnieszka Kunicka-Goldfinger, Adriana Podmostko-Kłos, Marek Peda
Rama do obrazu. O współpracy konserwatorów i historyka sztuki.
14:00 - 14:15
Katarzyna Kolendo-Korczak, Agnieszka Trzos
Konserwacja sarkofagów królewskich.
14:15 - 14:30
Diana Długosz-Jasińska, Małgorzata Zawadzka
Okiem konserwatora i nie trylko. Ze skarbca Muzeum Chopina.
14:30 - 14:45
Mirosława Machulak, Justyna Miecznik
Konserwacja XVIII wiecznej sukni ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.
Za Zarząd:
Izabela Żak
Sekretarz