Tu jesteś: Sesje :. HISTORIA SZTUKI JAKO INSTYTUCJA

HISTORIA SZTUKI JAKO INSTYTUCJA

Zarząd Główny Stowarzyszenia Historyków Sztuki zaprasza do udziału w XLIX ogólnopolskiej sesji naukowej SHS: HISTORIA SZTUKI JAKO INSTYTUCJA

W 1920 roku powołano Związek Polskich Historyków Sztuki. Badacze – w zakresie uprawianej dyscypliny – chcieli odpowiedzieć na problemy stojące przed odradzającym się państwem („Nauka polska. Jej potrzeby, organizacja i rozwój”, 1923, t. 4). Dziś stajemy przed zagrożeniami, z których najważniejszym jest zepchnięcie historii sztuki do pozycji subdyscypliny nauk o sztuce. Ma to swoje praktyczne konsekwencje. Ale mamy też problemy z degradacją przestrzeni publicznej, porażkami konserwatorów w starciu z agresywną deweloperką, dyskusyjną polityką muzealną, a więc z obszarami w których historyk sztuki powinien zabierać głos. Dlatego Stowarzyszenie Historyków Sztuki, w porozumieniu z innymi organizacjami i instytucjami skupiającymi historyków sztuki, postanowiło poświęcić ogólnopolską sesję naukową planowaną na 19-20 listopada 2020 roku w Warszawie, refleksji nad naszą dyscypliną jako instytucją, jako aktorem publicznej sceny w warunkach wolnego rynku i demokracji.

Proponujemy dyskusję nad pięcioma tematami (poniżej przykładowe zagadnienia).

Oczekujemy ujęć ogólnych, ale także studiów przypadków:

I. HISTORIA

- status historii sztuki w II RP, PRL i III RP

- społeczny a państwowy model kultury w świetle reprywatyzacji i deakcesji

- historia sztuki w świetle różnic doświadczeń pokoleniowych

- programy i działalność publiczna innych stowarzyszeń związanych z dyscypliną

II. POLITYKA

- demokratyczny mandat polityka a racje historyka sztuki

- historyk sztuki jako urzędnik

- samorząd uwłaszczony na zabytkach

- kultura jako konflikt interesów czy wspólnota

- własność a społeczne/polityczne powinności historii sztuki

- neoliberalizm, kulturowa lewica a nowa humanistyka

III. PRZESTRZEŃ PUBLICZNA

- przestrzeń publiczna - kto i o czym decyduje, rola historyka sztuki

- deweloper i zabytek - racje gospodarczo-społeczne i racje nauki

- polityka pamięci i pomniki - diagnozy i role historyka sztuki

- niematerialne dziedzictwo versus fizyczny obiekt

- wiara a piękno – historia sztuki w seminariach

- dwie perspektywy: Pałac Kultury i Pałac Saski

IV. MUZEA

- muzea jako argument polityczny

- muzea jako aparaty produkujące narracje historyczne

- czego uczą edukatorzy muzealni?

- granice ingerencji organizatora instytucji artystycznej

V. HISTORIA SZTUKI JAKO DYSCYPLINA

- historia sztuki jako projekt oświeceniowy i modernistyczny

- uniwersalizm nauki a wiedza umiejscowiona

- wewnętrzne przyczyny zacierania specyfiki i granic historii sztuki

- polityczne i społeczne konsekwencje nieostrych pojęć

- językowe determinanty historii sztuki

- historia sztuki w świetle reformy ustawowej „Konstytucja dla Nauki”

Zgłoszenia referatów (abstrakt) należy kierować do Zarządu Głównego SHS, Warszawa, Rynek Starego Miasta 27 (e-mail: shs@shs.pl), do dnia 15 czerwca 2020 r. O ostatecznym kształcie sesji zadecyduje komitet organizacyjny. Materiały sesji zostaną opublikowane w „punktowanym” tomie.

Podczas sesji zostaną ogłoszone zasady przyznawania NAGRODY STOWARZYSZENIA HISTORYKÓW SZTUKI oraz skład jury nagrody. To nowe wyróżnienie (50 tys. złotych ufundowane przez SHS i wydawnictwo „Arkady”) będzie przyznawane co trzy lata. Nie będą obowiązywały limity wiekowe autorów ani tematyka. Główne kryterium to jakość merytoryczna otwierająca nowe horyzonty badawcze naszej dyscypliny.

Spotkania

Do pobrania

Projekt i wykonanie: SoftCOM