HISTORIA SZTUKI JAKO INSTYTUCJA
Zarząd Główny Stowarzyszenia Historyków Sztuki zaprasza do udziału w XLIX ogólnopolskiej sesji naukowej SHS: HISTORIA SZTUKI JAKO INSTYTUCJA
W 1920 roku powołano Związek Polskich Historyków Sztuki. Badacze – w zakresie uprawianej dyscypliny – chcieli odpowiedzieć na problemy stojące przed odradzającym się państwem („Nauka polska. Jej potrzeby, organizacja i rozwój”, 1923, t. 4). Dziś stajemy przed zagrożeniami, z których najważniejszym jest zepchnięcie historii sztuki do pozycji subdyscypliny nauk o sztuce. Ma to swoje praktyczne konsekwencje. Ale mamy też problemy z degradacją przestrzeni publicznej, porażkami konserwatorów w starciu z agresywną deweloperką, dyskusyjną polityką muzealną, a więc z obszarami w których historyk sztuki powinien zabierać głos. Dlatego Stowarzyszenie Historyków Sztuki, w porozumieniu z innymi organizacjami i instytucjami skupiającymi historyków sztuki, postanowiło poświęcić ogólnopolską sesję naukową planowaną na 19-20 listopada 2020 roku w Warszawie, refleksji nad naszą dyscypliną jako instytucją, jako aktorem publicznej sceny w warunkach wolnego rynku i demokracji.
Proponujemy dyskusję nad pięcioma tematami (poniżej przykładowe zagadnienia).
Oczekujemy ujęć ogólnych, ale także studiów przypadków:
I. HISTORIA
- status historii sztuki w II RP, PRL i III RP
- społeczny a państwowy model kultury w świetle reprywatyzacji i deakcesji
- historia sztuki w świetle różnic doświadczeń pokoleniowych
- programy i działalność publiczna innych stowarzyszeń związanych z dyscypliną
- demokratyczny mandat polityka a racje historyka sztuki
- historyk sztuki jako urzędnik
- samorząd uwłaszczony na zabytkach
- kultura jako konflikt interesów czy wspólnota
- własność a społeczne/polityczne powinności historii sztuki
- neoliberalizm, kulturowa lewica a nowa humanistyka
III. PRZESTRZEŃ PUBLICZNA
- przestrzeń publiczna - kto i o czym decyduje, rola historyka sztuki
- deweloper i zabytek - racje gospodarczo-społeczne i racje nauki
- polityka pamięci i pomniki - diagnozy i role historyka sztuki
- niematerialne dziedzictwo versus fizyczny obiekt
- wiara a piękno – historia sztuki w seminariach
- dwie perspektywy: Pałac Kultury i Pałac Saski
IV. MUZEA
- muzea jako argument polityczny
- muzea jako aparaty produkujące narracje historyczne
- czego uczą edukatorzy muzealni?
- granice ingerencji organizatora instytucji artystycznej
V. HISTORIA SZTUKI JAKO DYSCYPLINA
- historia sztuki jako projekt oświeceniowy i modernistyczny
- uniwersalizm nauki a wiedza umiejscowiona
- wewnętrzne przyczyny zacierania specyfiki i granic historii sztuki
- polityczne i społeczne konsekwencje nieostrych pojęć
- językowe determinanty historii sztuki
- historia sztuki w świetle reformy ustawowej „Konstytucja dla Nauki”
Zgłoszenia referatów (abstrakt) należy kierować do Zarządu Głównego SHS, Warszawa, Rynek Starego Miasta 27 (e-mail: shs@shs.pl), do dnia 15 czerwca 2020 r. O ostatecznym kształcie sesji zadecyduje komitet organizacyjny. Materiały sesji zostaną opublikowane w „punktowanym” tomie.
Podczas sesji zostaną ogłoszone zasady przyznawania NAGRODY STOWARZYSZENIA HISTORYKÓW SZTUKI oraz skład jury nagrody. To nowe wyróżnienie (50 tys. złotych ufundowane przez SHS i wydawnictwo „Arkady”) będzie przyznawane co trzy lata. Nie będą obowiązywały limity wiekowe autorów ani tematyka. Główne kryterium to jakość merytoryczna otwierająca nowe horyzonty badawcze naszej dyscypliny.