KOMUNIKAT 2/2011
KOMUNIKAT 2/2011 z dn. 14.03.2011 roku
Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu PISANIE O SZTUCE z Ewą Kuryluk, pt Obrysować cień. Spotkanie odbędzie się w środę, 23.03.2011 roku, o godz. 16.00, w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (s. 116).
Przypominamy, że 31 marca upływa termin drugiej wpłaty za objazd zabytkoznawczy do Bawarii. Brak wpłaty drugiej raty będzie rozumiany jako rezygnacja z uczestnictwa w wycieczce (osoby rezygnujące będą zastępowane innymi, z listy rezerwowej).
Do końca marca 2011 r. można też kierować na adres: darekgalewski@interia.pl zgłoszenia uczestnictwa w planowanej na październik sesji naszego Oddziału Kultura i sztuka zakonu jezuitów na Śląsku i w Hrabstwie Kłodzkim (1580-1776).
Przypominamy, że 24-25.11.2011 w Gdańsku odbędzie się LX Ogólnopolska Sesja Naukowa SHS, na temat Manieryzm i manieryzmy. Zgłoszenia (wraz z nie przekraczającym 1 strony streszczeniem) należy nadsyłać do 30.04. na adres jacek@bielak.info.pl lub pocztą: Zarząd O/Gdańskiego SHS, ul. Długa 47 (Ratusz), 80-831 Gdańsk, z dopiskiem ?sesja".
Temat sesji dotyczy stosowanych w historii sztuki i krytyce artystycznej następujących pojęć:
1/ MANIERA - Pojęcie ?maniera" - tak ważne u początków kształtowania się historyczno artystycznej refleksji, z czasem zaczęło zabarwiać się pejoratywnie, w związku z czym jego status jest dziś niejasny. Jak rozwijało się rozumienie tego terminu? Na ile potoczne, raczej pejoratywne, rozumienie tego słowa rzutuje na gotowość akademickiej historii sztuki do posługiwania się nim? I wreszcie - czy ?maniera" to już dziś tylko pojęcie historyczne, czy - przeciwnie - wciąż może być przydatne w badaniach nad rozległymi obszarami dziejów sztuki?
2/ MANIERYZM - jest - bez wątpienia - jednym z tych podstawowych terminów, które w dwudziestowiecznej refleksji historyczno artystycznej zrobiły największą karierę. Kilkadziesiąt lat temu stanowił on jedno z ważniejszych i szeroko dyskutowanych pojęć historii sztuki. Wówczas termin i dyskusja dotyczyły definicji zjawisk i sztuki chronologicznie związanych z Europą nowożytną. W wyniku naukowych polemik przyjęło się stwierdzenie o istnieniu wielu różnych manieryzmów, wskutek czego uważa się, że definiowanie tego pojęcia w oparciu o jeden paradygmat straciło znaczenie. Sam termin używany jest coraz częściej na określenie manieryczności w epokach niekoniecznie związanych ze sztuką nowożytną. Okazało się, że zróżnicowane zjawiska artystyczne określane mianem manieryzmu trudno zamknąć w jednym systemie pojęciowym, nie mówiąc już o samym słowie-wytrychu, które niekiedy wprowadza więcej zamieszania niż wyjaśnia. Dlaczego zatem wracać do pozornie zamkniętego w granicach historii dyscypliny tematu, jakim jest manieryzm? Punktem wyjścia jest przekonanie, że pozytywne czy negatywne skutki długotrwałego używania niektórych terminów są być może z perspektywy lat lepiej widoczne. Ponadto proponujemy w tematyce sesji uwzględnić różne epoki, aby zbadać przydatność i zakres stosowania definicji rozszerzającej pierwotne znaczenie manieryzmu.
3/ MANIERYCZNOŚĆ - Znacznie bardziej jednoznacznie rozumiana jest ?manieryczność". Tutaj trudno byłoby wskazać na pozytywne rozumienie słowa, co przecież wcale nie musi oznaczać, że nie powinniśmy po nie sięgać w rozważaniach nad dziejami sztuki. Co prawda ?manieryczność" ujawnia się w sposób najbardziej oczywisty w dziełach wtórnych i podrzędnych, ale przecież nie tylko dzieła oryginalne i wybitne stanowią przedmiot refleksji historii sztuki, zwłaszcza dziś, gdy pozbawione wartościującego charakteru pojęcie ?kultura wizualna" coraz częściej zastępuje tradycyjne, na ogół pozytywnie wartościowane pojęcie ?sztuka". W tej sytuacji ?manieryczność" może być pojęciem przydatnym w refleksji nad takimi zjawiskami artystycznymi, jak kontynuacja, popularyzacja czy epigonizm, które przecież również kształtują rzeczywistość artystyczną, zwłaszcza wśród szerszej publiczności.
Stowarzyszenie Miłośników Witraży ?Ars Vitrea Polona" i Centrum Dokumentacji Współczesnej Sztuki Sakralnej zaprasza do udziału w konferencji zatytułowanej: ?Nie tylko art deco". Sztuka witrażowa okresu międzywojennego, która odbędzie się 6-8 października 2011 r. w Rzeszowie w sali Biblioteki Uniwersyteckiej. Zgłoszenia z tematami wystąpień można nadsyłać do 15 kwietnia 2011 r. na adres mailowy sekretarza Stowarzyszenia AVP, dr. Tomasza Szybistego: tszybisty@tlen.pl lub na adres pocztowy Stowarzyszenia: ul. Wiślna 2, 31-007 Kraków. Do 5 września 2011r. należy przesyłać streszczenia referatów opatrzone 1 ilustracją barwną (maksymalnie 1 strona maszynopisu = 1800 znaków). Uczestnictwo w konferencji jest bezpłatne, uczestnicy sami pokrywają koszty zakwaterowania i wyżywienia, ale organizatorzy oferują pomoc w rezerwacji noclegów na terenie Rzeszowa i obiadów w miejscu konferencji.
Przypominamy o statutowym obowiązku terminowego opłacania składek członkowskich,
a osoby mające zaległości prosimy o ich uregulowanie!
W poprzednim komunikacie, w informacji dotyczącej Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Delegatów Oddziałów poświęconego sprawie zamku w Wojnowicach, nazwisko ustępującego skarbnika, Pana Michała Urbanowskiego, pojawiło się z błędem, za co serdecznie przepraszam.
Za Zarząd:
Izabela Żak
Sekretarz Oddziału