Tu jesteś: Spotkania :. Silva rerum :. Andrzej Baranowski ARCHITEKTURA SAKRALNA WIELKOPOLSKI MIĘDZY REGIONALIZMEM A EUROPĄ

Andrzej Baranowski ARCHITEKTURA SAKRALNA WIELKOPOLSKI MIĘDZY REGIONALIZMEM A EUROPĄ

W czasach baroku architektura sakralna w Wielkopolsce rozwijała się stosunkowo najbardziej harmonijnie, dotrzymując kroku przemianom i trendom, jakie zachodziły na terenach środkowoeuropejskich. Zleceniodawcy wywodzili się z rodzin mieszanych wyznaniowo, a poziom wykształcenia szlachty był tu wyższy niż w innych prowincjach Rzeczypospolitej. Gniazda reformacji po przejściu w ręce rodzin katolickich, stały się ośrodkami kontrreformacji. Ograniczone możliwości ekonomiczne zleceniodawców oraz specyfika Wielkopolski, gdzie było mniejsze rozwarstwienie społeczne sprawiły, że jezuici nie odgrywali tak dominującej roli jak w monarchii habsburskiej czy w Bawarii. Dużą popularnością mas szlacheckich, często kolatorów klasztoru, cieszyły się zgromadzenia franciszkańskie

Rozwój architektury sakralnej był niejako dwutorowy. W jednym przodowały opactwa i jezuici w Poznaniu, zatrudniając najlepszych wykonawców, drugim torem rozwijał się regionalizm w świątyniach zgromadzeń franciszkańskich z rokokowymi wnętrzami: reformatów i bernardynów, które zaspokajały gusta szlachty wielkopolskiej. Były też znakomite powtórzenia dzieł europejskich, głównie kościół Filipinów w Gostyniu, oparty na pierwowzorze Balthazara Longheny z Wenecji, który powstał dzięki środkom oraz konsekwencji dążących do celu trzech magnatek, co było ewenementem w ówczesnej Rzeczypospolitej

Rola Wielkopolski jako łącznika między Śląskiem a Prusami Królewskimi, z którymi była powiązana w ramach prowincji kościelnych oraz koligacji rodzinnych, była wieloraka. W XVII stuleciu sporo inspiracji artystycznych promieniowało z Prus Królewskich, a w XVIII ze Śląska, skąd pochodziło wielu wykonawców. Na oblicze architektury i sztuki sakralnej Prus Królewskich duży wpływ wywierały Niderlandy i kraje pobrzeża Bałtyku. Natomiast Śląsk w tym okresie znajdował się w domenie Habsburgów. Dlatego szerzej poza ramy związków sąsiedzkich zostały tu poczynione obserwacje i porównania dotyczące rozwoju architektury nowożytnej, sięgające terenów północnowłoskich i południowoniemieckich.

Spotkania

Stowarzyszenie Historyków Sztuki Oddział Wrocławski zaprasza do Muzeum Narodowego we Wrocławiu na wystawę "Śląska ars moriendi. Średniowieczne metalowe płyty nagrobne", po której oprowadzi kuratorka Agata Stasińska. Szczegóły na załączonym plakacie.

Do pobrania

Projekt i wykonanie: SoftCOM