Antonina Żaba, Świątynia Salomona, czyli orientacja astrologiczna...
W latach 1990-2000 przeprowadzona została kompleksowa konserwacja późnobarokowego, pojezuickiego kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzegu. Autorka wystąpienia brała udział w pracach związanych z konserwacją iluzjonistycznych fresków Johanna (Jana) Kubena (1697-1770) w tym obiekcie. Najwięcej problemów nastręczały konserwatorom sceny zlokalizowane w najwyżej położonej, iluzjonistycznej kondygnacji nawy. Brak dostępu do programu artystycznego, zły stan fresków oraz ich wielokrotne
opracowania konserwatorskie, nietypowość przedstawień powodowały, że konserwatorzy wielokrotnie nie potrafili odpowiedzieć sobie na pytanie, co przedstawiają konserwowane sceny. To zainspirowało autorkę do podjęcia próby interpretacji tych scen jako spójnego zespołu przedstawień. W referacie zostanie przedstawiona hipoteza o nawiązaniu brzeskich fresków Kubena do wizji Świątyni Salomona zaprezentowanej przez J. B. Villapando SJ (1522-1608) w "Hieranymi Pradi et Ioannis Baptistae Villapandi e
Societate Iesu in Ezechielem explanationes et Apparatus Urbis, ac Templi Hierosolymitani" (Roma, 1596-1605).
opracowania konserwatorskie, nietypowość przedstawień powodowały, że konserwatorzy wielokrotnie nie potrafili odpowiedzieć sobie na pytanie, co przedstawiają konserwowane sceny. To zainspirowało autorkę do podjęcia próby interpretacji tych scen jako spójnego zespołu przedstawień. W referacie zostanie przedstawiona hipoteza o nawiązaniu brzeskich fresków Kubena do wizji Świątyni Salomona zaprezentowanej przez J. B. Villapando SJ (1522-1608) w "Hieranymi Pradi et Ioannis Baptistae Villapandi e
Societate Iesu in Ezechielem explanationes et Apparatus Urbis, ac Templi Hierosolymitani" (Roma, 1596-1605).